Dette kan være starten på noe stort

av | 19.oktober 2020 | Business, Markedsføring

Å starte for seg selv kan høres skummelt ut for de fleste. En god utfordring, tenker jeg. Etter mange år innen salg og ledelse i forskjellige bransjer, tok jeg steget og gikk inn som partner og rådgiver i Fandango. Drivkraften er en indre motivasjon om å bruke mine erfaringer til å hjelpe andre å bli bedre i markedsføringen sin.

Gründeren i meg er endelig født!

Jeg hadde ingen anelse om hva jeg skulle bli når jeg ble stor. Fotballproff kunne jeg aldri bli – det realitetsorienterte min far meg tidlig om. I ungdomsårene jobbet jeg i alle mine ferier i murerfirmaet til far. Raskt fant jeg ut at det var ikke dette jeg ønsket å gjøre resten av livet, jeg søkte mer salgsorienterte jobber. Etter fullført bachelorgrad fra Høgskolen i Telemark har jeg fått gleden av å jobbe med personer i mange forskjellige bransjer.

Gjennom mine 15 år som arbeidstaker har jeg opparbeidet meg et stort nettverk og erfart at vi mennesker er forskjellige, men ikke så veldig ulike allikevel. Vi ønsker alle å ha det gøy, gjøre gode kjøp og oppleve mestring.

Jeg har i lang tid gått med lysten å drive eget firma, men steget har ikke blitt tatt. Før nå. I juni 2020 ble jeg med som partner og ny daglig leder i Fandango Interactive AS. 

Petter Dubland er daglig leder og rådgiver i Fandango

Hvorfor nå? Midt i en pandemi? Er du gal?

Det har sjelden vært et bedre tidspunkt enn nå. Små anledninger som dette kan være begynnelsen på noe stort. Det tror hvert fall vi i Fandango. Vi tror at det nå er viktigere enn noen gang å ha en forståelse for hvordan en bedrift skal lykkes i den digitale æraen vi nå er i.

Pablo Picasso sa en gang:

«Datamaskiner er ubrukelige. De kan bare gi oss svar.»

Hva gjør de som lykkes som de andre ikke gjør? Hvorfor er noen mer kjent enn andre? Hvorfor tjener noen mer enn andre i samme bransje? Hva er det som gjør at noen betaler mer for et produkt man kan kjøpe billigere et annet sted? For å få de beste svarene må man stille de rette spørsmålene. Da må man ha de beste folkene, de med riktig kompetanse, som vet hvilke mål bedriften har og hvordan man ønsker å nå de.

De beste bedriftene har plan og struktur for hvordan man skal levere tjenestene sine best mulig. De har fokus på at ansatte har det bra og er stolte av arbeidsplassen sin. Og sist, men ikke minst: bedriften tjener penger.

Produktene jeg har solgt er forskjellige. Felles for alle er at det er vanskelig å selge noe som helst uten å vite hva kundens behov er, enten man selger via papir, e-post eller sosiale medier. Produktene har også dette til felles: du må kjenne kundene dine og hvilke behov de har for dine tjenester. Dette er grunnleggende i alt salg uavhengig av hvordan man skal markedsføre seg selv.

Med denne kunnskapen kjente jeg at tiden var inne for meg til å bruke min kompetanse til å hjelpe andre bedrifter til å nå sine mål, sammen med mine kollegaer Tor Inge og Maren.

Hva er dine mål? Hvilken plan har du for å nå de målene?

Send meg gjerne en melding eller ring for å ta en uforpliktende prat!

Petter Dubland

Daglig leder // Partner