Fandango Interactive AS

Øgårdsbakken 3
4340 Bryne

hei@fandango.no
+47 419 25 343

Org.nr. 925 323 314

Web og optimalisering

Nettsider
Nettbutikk
SEO

Innhold og tekst

Sosiale medier
Nettsider og blogg
Annonser
Merkantilt
Presse/media
Foto og video

Design

Arenareklame (LED)
Grafisk design
Logo og profil

Fandango

Om oss
Våre ansatte
Fandango-bloggen
Kurs og foredrag
Referanser

Web og optimalisering
Nettsider
Nettbutikk
SEO
Digital markedsføring
Innhold og tekst

Sosiale medier
Nettsider og blogg
Annonser
Merkantilt
Presse/media
Foto og video

Design
Arenareklame (LED)
Grafisk design
Logo og profil
Om Fandango
Om oss
Våre ansatte
Fandango-bloggen
Kurs og foredrag
Referanser

Hva er personas? Og hvorfor er de så viktige i markedsføringen din?

av | 29.07.2022 | Business, Markedsføring, Salg

Personas er semi-fiktive profiler som representerer dine ideelle kunder. De er basert på research og realistiske beskrivelser. Ved å lage personas kan det være vesentlig lettere å forstå kundenes behov, erfaringer, kjøpsatferd og mål. Dette gjør markedsføringen mye mer effektiv enn når den er basert på gjetting og antagelser.

De fleste bedrifter har sine målgrupper som de retter markedsføringen mot. Personas er representanter for målgruppene, og kan hjelpe markedsføringen å bli enda mer målrettet og nøyaktig.

Bruk den informasjonen du har om dine kunder. Se gjennom e-poster, CRM, snakk med kolleger og bruk gjerne en spørreundersøkelse. Det må også en god del kvalifisert gjetting til. Når du har samlet den informasjonen du trenger, er det på tide å sette opp en persona. Det kan du gjøre ved hjelp av et enkelt verktøy, eller du kan sette opp selv.

Hvor godt kjenner du egentlig til utfordringene, behovene og målene til kundene dine?  

Her er en enkel oppskrift på å sette opp personas:

  1. Gi dine personas et navn og et bilde. Bruk gjerne et navn som sier noe om yrket deres for å gjøre det lettere å huske, f.eks. Ivar Ingeniør
  2. Ta med demografisk info. Hvor gamle er de, hvilken utdanning har de og hvilke yrker jobber de sammen med.
  3. Hvilken bransje jobber dine personas i? Og hvor stor er bedriften?
  4. Hva er jobbtittel og ansvarsområder, hvem rapporterer de til og hva blir de målt på?
  5. Hvilke mål har de? Eksempler på mål er å øke omsetning eller antall leads.
  6. Hvilke utfordringer har dine personas?
  7. Hvordan foretrekker de å kommunisere? Telefon, e-post, sosiale medier eller ansikt til ansikt.
  8. Og hvordan tilegner dine personas seg ny kunnskap? Tar de kurs eller går på seminarer?

Nå ut til kundene på nye og mer effektive måter

Ved å sette sammen personas basert på den informasjonen du har nå, kan du nå ut til dine kunder på en ny måte. Du kan tilpasse e-poster, nyhetsbrev, markedsføring og salg etter hva du vet interesserer dine kunder. Det blir også enklere å følge kunden i kjøpsreisen. Fra han oppdager at han har en utfordring, til han vurderer å gjøre noe med det, og til slutt bestemmer seg for å kjøpe et produkt eller en tjeneste.

Fokuser gjerne på 2-3 personas i begynnelsen. Etter hvert som du jobber med disse vil du se at mange kunder er like og har de samme utfordringene. Personas endres over tid, akkurat som kunder og bedrifter.

Trenger du hjelp med å komme i gang med personas?