Fandango Interactive AS

Øgårdsbakken 3
4340 Bryne

hei@fandango.no
+47 419 25 343

Org.nr. 925 323 314

Web og optimalisering

Nettsider
Nettbutikk
SEO

Innhold og tekst

Sosiale medier
Nettsider og blogg
Annonser
Merkantilt
Presse/media
Foto og video

Design

Arenareklame (LED)
Grafisk design
Logo og profil

Fandango

Om oss
Våre ansatte
Fandango-bloggen
Kurs og foredrag
Referanser

Web og optimalisering
Nettsider
Nettbutikk
SEO
Digital markedsføring
Innhold og tekst

Sosiale medier
Nettsider og blogg
Annonser
Merkantilt
Presse/media
Foto og video

Design
Arenareklame (LED)
Grafisk design
Logo og profil
Om Fandango
Om oss
Våre ansatte
Fandango-bloggen
Kurs og foredrag
Referanser

Søkeoptimalisering eller betalte annonser – hva bør du satse på?

av | 30.08.2022 | Google, Markedsføring, SEO

Søkemotoroptimalisering (SEO) og Google Ads (tidl. AdWords) er to av de mest populære strategiene for å øke trafikk til et nettsted. Det er imidlertid store forskjeller på hvordan de påvirker trafikken. Hvis du forstår forskjellene kan du trygt velge hvilken strategi du bør bruke for bedriftens nettsatsinger.

Både SEO og Google Ads kan være effektive metoder for vekst og økt trafikk, men det er flere faktorer som bør vurderes når du velger din strategi. For det første handler SEO hovedsakelig om å forbedre nettstedets organiske rangeringer, mens Google Ads dreier seg om reklamekampanjer for å øke trafikken til et nettsted. Se for deg at du googler «markedsføringsbyrå». Det første som kommer opp er gjerne betalte annonser fra byråer, men like under troner byråene som har høyest rangering i Google-søk. Foretrekker du en langsiktig strategi som øker rangeringen, eller en mer kortsiktig strategi for trafikk basert på søkeord og fraser?

Fordeler og ulemper med søkeoptimalisering (SEO)

Organisk søkeoptimalisering (SEO) handler om å få nettsiden din til å rangere høyt i Googles søkemotor, uten å betale for det. SEO kan dermed være mer kostnadseffektivt over lengre tid ettersom du ikke betaler for hvert klikk. Når SEO gjøres riktig vil også selve brukeropplevelsen på nettsiden forbedres.

Denne typen markedsføringsstrategi kan være tidkrevende, og forutsetter kunnskap, tålmodighet og en god plan for å få best mulig utbytte. SEO bør oppdateres og utvikles kontinuerlig, slik at hele nettsiden er optimalisert. Med andre ord bør SEO implementeres som en pågående prosess – ikke som en engangsleveranse.

Fordeler og ulemper med annonsering (Google Ads)

Google Ads gir mye informasjon om målgruppen for nettstedet ditt. Ettersom Google Ads er rettet mot å nå et spesifikt publikum gjennom annonsekampanjer, er det viktig at du forstår hvem dine potensielle kunder er. Når du forstår målgruppen kan du skrive nøyaktige annonser som gjenspeiler det du tilbyr og samtidig appellerer til mulige kunders behov og interesser. Dette betyr at du regelmessig bør gå gjennom hvordan nettrafikken er segmentert, etter aldersgruppe, geografi og lignende når du kjører en annonsekampanje med Google Ads.

Ulempene med annonsering er at det kan bli relativt dyrt dersom du har søkeord med høy konkurranse. Du må hele tiden betale (per klikk) for trafikken til nettsiden din. Derfor er det viktig å gjøre en grundig søkeordsanalyse slik at du ikke betaler for klikk som ikke konverterer.

Så hva bør du satse på? SEO eller Google Ads?

Svaret er enkelt: Begge deler!

SEO sørger for langsiktig vekst og gjør at du blir lagt merke til hele tiden. Google Ads er nyttig for å øke trafikken til minimal kostnad per klikk, og er et bedre valg for kortsiktige kampanjer. Vi anbefaler som oftest å kombinere strategiene, slik at de løfter hverandre. En kombinasjon av SEO og Google Ads gjør det nemlig mulig å dra fordeler av begge. Din bedrift eller merkevare vi dermed ta større plass i Google sitt søkefelt, slik at du kan nå ut til enda flere potensielle kunder.

Trenger du hjelp med SEO eller Google Ads?

Er du i tvil om hva du bør gjøre og hvordan det bør gjøres? Ingen scenarioer er like og det finnes faktisk ingen fasitsvar. Heldigvis kan vi i Fandango skreddersy en strategi som passer ditt behov. Ta kontakt med en av våre eksperter, så finner vi en løsning som sparer deg for både tid og penger.

Ta kontakt med Andreas, så tar vi en prat om mulighetene dine.

Andreas Johansen Eide

Andreas Johansen Eide

Digital markedsfører