Betalt annonsering på Google Ads og sosiale medier

Å promotere bedriften din på nett er en smart og veldokumentert måte å øke businessen på. Med betalte PPC-annonser kommer du deg kjapt foran og forbi konkurrentene i søkeresultatene, og får vist deg fram for dine potensielle kunder. 

Det finnes ikke noe bedre tidspunkt å gjøre dette på, enn når noen allerede har bestemt seg for at de skal ha et produkt eller en tjeneste du tilbyr. Da søker de som oftest i Google, og det er da du setter inn støtet med noen velplasserte annonser som matcher søkeordene som er brukt, og sikrer deg salget der og da.

Umiddelbare resultater

Med betalte Google-annonser er det du som bestemmer hva du skal ranke på i Google. Så snart annonsen din er live, vil du kunne merke resultater umiddelbart siden du da har topplassering i søkene. Det er raskt å sette opp og få til å virke, og er et strålende verktøy å ty til når tiden er knapp, eller når du trenger raske resultater.

Med PPC-annonsering betaler man kun for faktiske klikk. Det betyr at hvert øre som brukes er på målrettet trafikk. Men her gjelder det å velge sine nøkkelord med omhu og sørge for at budsjettene ikke brukes opp uten at resultatene kommer. Derfor gjør vi et grundig forarbeid for å finne det rette publikummet, de riktige nøkkelordene og et fornuftig budsjett og nivå på pengebruken.

Målinger gjør det mulig å evaluere og optimalisere annonsene underveis. Vi kan sette opp dagsbudsjetter for å begrense bruken per dag, og maksbeløp på nøkkelordene for å være trygg på at du ikke betaler overpris for søketrafikken du får.

Vi hjelper deg med annonseringen

Vi i Fandango lager annonser og kampanjer med et mål om å skape konverteringer og best mulig resultater for deg som annonsør. Vi overvåker, måler og justerer etter behov og hensikt, både på kortsiktige og langsiktige kampanjer.

En gjennomtenkt og godt utformet annonse eller kampanje vil redusere kostnadene per klikk, mens høy rank opprettholdes. 

Hva betyr PPC?

PPC er et vanlig begrep innen annonsering på nett. Forkortelsen står for “Pay per click”, eller “betaling per klikk”.

PPC innebærer da at du som annonsør betaler en pris per klikk på annonsen. Prisen er basert på konkurransen knyttet til hvert søkeord, og endrer seg kontinuerlig.

Betalt annonsering eller søkeoptimalisering?

For umiddelbar effekt, er det PPC-annonser som gjelder. På lenger sikt, er derimot SEO den beste investeringen. Best resultater får du ofte når du kombinerer begge deler. Her er en kjapp sammenligning av fordelene med de to tilnærmingene.

PPC: Betalt annonsering

Du kan se resultater nesten umiddelbart
Annonsene dine kommer på toppen og foran alle organiske søketreff
Krever mindre innsats enn SEO
Du kan rette reklamen veldig presist mot målgruppen
Stor tilgang på informasjon og innsikt

SEO: Optimalisering

Hvert klikk er gratis
Organiske søketreff er synlige 24/7
Kostnadseffektiv nøkkelordstrategi
SEO er mest kostnadseffektivt i lengden
Organiske søketreff har 10 ganger så mange treff som betalte annonser

Annonsering på Facebook

Med over en milliard månedlige brukere, er Facebook den største og kraftigste annonseringsplattformen for sosiale medier. Men det å dra nytte av dette potensialet er ikke alltid like enkelt. For å lykkes på Facebook må annonsører forstå hvordan man skaper brukerengasjement og hvordan man bruker målretting på en effektiv måte for å få mest ut av annonseringsbudsjettet.

På Facebook kan du målrette annonsene dine mot de menneskene som mest sannsynlig ønsker produktene eller tjenestene du tilbyr. Facebook-annonsering treffer potensielle kunder på et tidligere stadie i salgsprosessen enn f.eks. Google Ads. Så hvis du fokuserer på det rette publikummet, vil Facebook-annonsering kunne være langt mer effektiv enn de fleste andre kanaler på dette stadiet i salgstrakten.

Retargeting

Konverter selv om de forlater deg

Retargeting kan være effektivt for å «henge på» en som har besøkt deg, men deretter gått videre til et annet nettsted uten å ta kontakt. Med retargeting gjør du et nytt forsøk på å gjøre deg attraktiv for denne potensielle kjøperen. Vi lager retargeting-kampanjer som henvender seg kun til de besøkende som ikke konverterer, og gjør en ekstra innsats for å minne de på hvorfor de vurderte deg i utgangspunktet. Slik får de en påminnelse om at du er der, og sjansen øker for at de kommer tilbake en gang til.