Gi de sjansen til å få salget. Det er det minste du kan gjøre!

av | 5.november 2020 | Business, Salg

En bekjent av meg skulle kjøpe nye spisestoler, og trålet de lokale møbelhusene for å finne de rette stolene. Til slutt var de der; de perfekte stolene. Da var det bare å få de hjem snarest mulig, tenkte han, men tok først et lite søk på Google for å sjekke om prisen var riktig. Det er vel slik vi alle gjør i dag?

Det viste seg at han kunne kjøpe stolene 500 kr billigere i en nettbutikk. Enkel matematikk viser at på 8 stoler sparte han 4000 kr på nettkjøp. Konklusjonen ble da at dette var for mye til å la være, så ut av butikken gikk han og bestilte stolene på nett. Lokalbutikk får være lokalbutikk når man sparer såpass!

Fornuftig vil nok de fleste si, men det er en viktig ting de glemmer: Hvorfor gir vi ikke butikken mulighet til å matche eller redusere prisen slik at vi heller kan handle hos de? Vis de prisen og spør om de kan matche. Gi de en sjanse til å få salget! Det er det minste du kan gjøre før du bestiller i nettleseren. I beste fall ender du opp med lik pris og får med deg møblene hjem med det samme.

Det handler om å redde lokale arbeidsplasser

Å handle lokalt er mer i vinden enn noen gang, og det har til og med spredt seg til de store hurtigmatkjedene. På grunn av Covid-19 har flere land lagt restriksjoner på antall mennesker ute i det offentlige rom, restauranter osv. Dette har blant annet ført til at selveste Burger King oppfordrer oss til å spise på McDonald’s. Kjøp lokalt, ta med deg maten hjem og sørg for at folk beholder jobbene sine.

Widerøe hoppet også på denne oppfordringen og ber folk om å fly med Norwegian for å hjelpe flyselskapene i disse tunge tider.

Vi i Fandango har flere kunder som driver innen serveringsbransjen. De kjenner nå på usikkerheten og spenningen rundt den tradisjonelle julehøytiden. Dette har normalt sett vært den tiden på året hvor den store omsetningen er. De forteller om strenge rutiner for å kunne gi gjestene sine markeringer av alle slag i en trygg atmosfære. Det handler om å ikke glemme de gode tradisjonene våre, men å gjøre det beste ut av det vi har.

Burger King har inspirert flere andre med sin oppfordring om å handle hos konkurrenten for å redde arbeidsplasser. Skjermdump: Facebook

Widerøe var av de som lot seg inspirere av Burger King. Skjermdump: LinkedIn

Gavekort i stedet for julebord

Christian Waage hos Lura Turistheim la i et Facebook-innlegg ut om det han mener er et for ensidig fokus fra mediene om smittevern hos serveringssteder. Waage oppfordrer til å søke de gode historiene, de som lykkes i smittevernet og som gir jernet for at gjestene skal være trygge. 

Derfor var det også gledelig å lese i Jærbladet om Klepp-bedriften Envirex som kjøper gavekort til sine ansatte hos en lokal restaurant, som et alternativ til vanlig julebord.

Bra! Det liker vi.

Så min oppfordring er: Søk tilbud lokalt! Gi de sjansen til å selge til deg. Gi de sjansen til å ta vare på familie og kollegaer i trygge omgivelser, og til å gi dere en trivelig høytid.

#handlelokalt!

Petter Dubland // petter@fandango.no // Mob. 419 25 343

Lenker og inspirasjon:

[1] Burger King: Order from McDonald’s (Burger King UK, Facebook – 03.11.2020)
[3] Det er lov å være blid! (Lura Turistheim|Facebook – 30.10.2020)
Skjermdump/faksimile: Jærbladet