Optimalisering (SEO)

Hvordan nå toppen av søkeresultatene?

Søkemotoroptimalisering (SEO) er en samlebetegnelse på tiltak som gjøres med en nettside for at den skal bli lettere å finne for søkemotorene. SEO tar hensyn til hvordan søkemotorer virker og hva folk søker etter.

Mobilvennlig

Dette er det første som må krysses av på lista. Google prioriterer nettsider som er tilpasset mobiler og nettbrett.

Strukturert

Bruk logiske inndelinger i menyer og artikler. Sørg for at det er lett å lese og enkelt å finne fram i.

Relevant

Når folk besøker nettsidene dine, er det avgjørende at de får følelsen av å være på rett plass. Vær relevant og innbydende.

Sørg for at de finner deg

Annonser, DMer, radioreklame, nettbannnere og annen tradisjonell markedsføring har en ting til felles – det koster penger.

SEO handler derimot om å legge best mulig til rette for at søkemotorene skal finne hjemmesidene dine, og gi deg en god plassering i søketreffene på de ordene og begrepene som er viktige for din virksomhet. I motsetning til betalte annonser, er dette fullstendig gratis.

Samtidig skal nettsidene oppleves som innbydende, og ikke minst relevante, for de som klikker seg videre inn på den. De skal gi besøkende følelsen av at de er på rett plass. På den måten øker sjansene vesentlig for å gjøre forbrukere om til kunder.

Men dette kan du kun oppnå ved å være litt bevisst på hvordan det hele henger sammen.

Tenk deg følgende scenario; Du har fått laget nye nettsider og adressen til disse står på all markedsføring, visittkort og så videre. Da er det vel bare å vente på at kundene skal renne inn?

Joda – de kundene du har fra før, eller de som allerede kjenner til deg, bør vel klare å finne deg. Men hva med alle andre? De som ennå ikke er kunder, men som kan ha bruk for det du tilbyr. De som ikke har sett annonsene dine eller hørt radioreklamen din, eller de som kastet DM’en din i papirdunken på vei inn, uten å ha sett nærmere på den. Hva med alle disse?

Kanskje de ville funnet deg i Google istedet, hvis de søker etter noe av det du tilbyr? Det er her SEO kommer inn i bildet. Dersom du ikke gjør det du kan for å bli mest mulig synlig, vil du kanskje heller ikke dukke opp i søketreffene. Istedet finner de konkurrentene dine.

Å strukturere nettsiden slik at den er enkel å forstå for søkemotorene, vil gjøre det enklere for kundene dine å finne deg. Hvis du derimot ikke tar særlig hensyn til SEO, vil du mest sannsynlig oppleve at nettsiden din havner langt nede på resultatlistene til fordel for dine konkurrenter.

Når folk finner deg, må du også bety noe

Det er avgjørende at de som besøker deg finner det de er ute etter. Da må du sørge for å gi de informasjon som betyr noe, som gir mening og engasjerer.

Å produsere bra innhold er det desidert beste, billigste og mest fornuftige man kan gjøre for å markedsføre seg på internett.

Husk at det som regel er en grunn til at noen havner inn på akkurat din nettside. De har funnet deg gjennom et søk etter noe du tilbyr, eller de kjenner allerede til bedriften din og er nå inne for å finne konkret informasjon om noe de er interessert i.

Er du tilstede i sosiale medier, vil også det kunne bidra med en del trafikk til nettsiden din.

Statistikker viser at besøkende i gjennomsnitt forlater nettsiden innen 10 sekunder dersom det ikke er noe som umiddelbart fanger oppmerksomheten deres.

Neste gang du bruker en søkemotor, kan du prøve og søke etter din egen nettside. Hvilke ord tror du folk vil bruke for å søke etter det du tilbyr? Er nettsiden din på listen over søketreff for disse ordene?

SEO på dine hjemmesider

Alle Fandangos nettløsninger inneholder verktøy som måler SEO-kvaliteten på nettstedet etterhvert som det legges til nytt innhold. På den måten vil du få en pekepinn på hvor søkbart innholdet ditt er, og du kan enkelt gjøre nødvendige justeringer for å forbedre søkbarheten.

Vil du vite mer
 

Vil du vite mer om Optimalisering (SEO)?

Da bør vi snakke sammen! Send en melding, så tar jeg kontakt snarest mulig.

 
Sending

Referanser

Pin It on Pinterest