SEO: Hvordan nå toppen av søkeresultatene?

SEO handler om å legge best mulig til rette for at søkemotorene skal finne hjemmesidene dine, og gi deg en god plassering i søketreffene på de ordene og begrepene som er viktige for din virksomhet. SEO tar hensyn til hvordan søkemotorer virker og hva folk søker etter.

Sørg for at de finner deg

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimisation. På norsk sier vi som oftest søkemotoroptimalisering, eller bruker den engelske forkortelsen. Uansett hva du kaller det, så handler det om å tilrettelegge best mulig for at nettsiden oppnår bedre synlighet og ranking i søkeresultater i f.eks. Google eller Bing.

SEO er under stadig forandring og utvikling. Bedrifter som ikke tar optimalisering på alvor, må nok belage seg på at det bare er et tidsspørsmål før konkurrentene overtar de gode plasseringene i søkeresultatene.

Det finnes ikke noe quick-fix innen søkemotoroptimalisering. SEO er en strategi med langsiktige perspektiver. Det er ikke noe som implementeres over natten og kan krysses av som gjort, for så å gå mer eller mindre i glemmeboken. 

SEO-markedsføring kan være tidkrevende og forutsetter gjerne en del kunnskap, tålmodighet og en god plan for å gi best mulig utbytte. Alle vil jo være øverst i Google, men det er til tider fryktelig trangt om plassen – særlig på de mest populære søkeordene. Men fortvil ikke, vi vet mye om hvordan du skal manøvrere deg mot toppen og sørge for at du forblir der.

Så hva kjennetegner en god SEO-plan?

Nøkkelordstrategi

Nøkkelen til å lykkes med SEO, ligger nettopp i nøkkelord og nøkkelbegreper. Vi researcher og analyserer et utvalg av nøkkelord for å finne de som passer best til SEO-målene som bedriften setter seg. 

Innholdsstrategi

Vi kartlegger innholdet på nettsiden og sjekker hvordan den scorer på synlighet og søkbarhet per dags dato. Vi setter oss inn i arbeidet som allerede er gjort, og ser på hvor det finnes mangler og rom for forbedringer.

Måling og evaluering

Selv små justeringer kan gi store endringer i søkbarhet og synlighet. Ranken din vil bli bedre og bedre med tiden og resultater akkumuleres over tid. Det vil si at det du gjorde forrige måned, vil lønne seg neste måned og neste år.

Tålmodighet = lønnsomhet

Vi har gjennom flere år levert svært gode resultater på SEO for våre kunder, og har erfaring med ulike verktøy og strategier for å oppnå dette. Vi kombinerer teknisk innsikt med kreativitet for å skape søkbart innhold som oppleves som relevant og brukervennlig. Det krever både tid og tålmodighet, men er også det som gir resultater og lønnsomhet på sikt.

Alle Fandangos nettløsninger inneholder verktøy som måler SEO-kvaliteten på nettstedet etterhvert som det legges til nytt innhold. På den måten vil du få en pekepinn på hvor søkbart innholdet ditt er, og du kan enkelt gjøre nødvendige justeringer for å forbedre søkbarheten.

SEO på dine hjemmesider

Tenk deg følgende scenario: du har fått laget nye websider og adressen til disse står på all markedsføring, visittkort og så videre. Da er det vel bare å vente på at kundene skal renne inn?

Joda – de kundene du har fra før, eller de som allerede kjenner til deg, bør vel klare å finne deg. Men hva med alle andre? De som ennå ikke er kunder, men som kan ha bruk for det du tilbyr. De som ikke har sett annonsene dine eller hørt radioreklamen din, eller de som kastet DM’en din i papirdunken på vei inn, uten å ha sett nærmere på den. Hva med alle disse?

Kanskje de ville funnet deg i Google istedet, hvis de søker etter noe av det du tilbyr? Det er her SEO kommer inn i bildet. Dersom du ikke gjør det du kan for å bli mest mulig synlig, vil du kanskje heller ikke dukke opp i søketreffene. Istedet finner de konkurrentene dine.

Å strukturere hjemmesiden slik at den er enkel å forstå for søkemotorene, vil gjøre det enklere for kundene dine å finne deg.

Hvis du derimot ikke tar særlig hensyn til SEO, vil du mest sannsynlig oppleve at nettsiden din havner stadig lengre ned på resultatlistene til fordel for dine konkurrenter.