Fandango Interactive AS

Øgårdsbakken 3
4340 Bryne

hei@fandango.no
+47 419 25 343

Org.nr. 925 323 314

Web og optimalisering

Nettsider
Nettbutikk
SEO

Innhold og tekst

Sosiale medier
Nettsider og blogg
Annonser
Merkantilt
Presse/media
Foto og video

Design

Arenareklame (LED)
Grafisk design
Logo og profil

Fandango

Om oss
Våre ansatte
Fandango-bloggen
Kurs og foredrag
Referanser

Web og optimalisering
Nettsider
Nettbutikk
SEO
Digital markedsføring
Innhold og tekst

Sosiale medier
Nettsider og blogg
Annonser
Merkantilt
Presse/media
Foto og video

Design
Arenareklame (LED)
Grafisk design
Logo og profil
Om Fandango
Om oss
Våre ansatte
Fandango-bloggen
Kurs og foredrag
Referanser

5 sjekkpunkter før du åpner en B2B nettbutikk

av | 11.08.2022 | Nettbutikk, Salg, Teknologi

Ønsker du å gjøre kundenes hverdag enklere?

Hvorfor skal dine ansatte bruke tid på manuelle ordrebehandlinger og utsendinger, når de kan fokusere på å tilføre kunden verdi? Selvbetjening sparer alle parter for mye tid og fører til en kostnadseffektiv kundesamhandling.

Tradisjonelle og tidkrevende offline-metoder for bestilling av varer som arbeidsklær, utstyr og deler, er i dag på vei ut. Flere og flere leverandører åpner nettbutikker for å skape en sømløs kundereise, som sparer hele verdikjeden for både tid og penger.

For å åpne en vellykket nettbutikk er det flere funksjoner som må på plass. Vi har samlet de fem viktigste.

B2B Nettbutikk

1. Hvem skal bestille?

Skal kundens ansatte selv bestille varer, eller skal en ledergruppe være ansvarlig for bestilling av arbeidsklær til sine ansatte? Før nettbutikken åpnes er det viktig å avklare med kunden hvilke som skal ha tilgang på de ulike delene av nettbutikken. Dersom ansatte skal bestille arbeidsklær hver for seg vil det for eksempel være mulig å legge inn en sperre på maks antall jakker per måned.

2. Egen innlogging

For å skille de ulike kundene fra hverandre bør det opprettes en egen innlogging for hver ansatt som skal ha tilgang. Dersom kundens ansatte selv skal bestille arbeidsklær fra nettbutikken, vil kunden dermed ha oversikt over hvem som bestiller hva. Denne funksjonen er viktig å ha på plass fra start slik at du har kontroll på de ulike brukernes bevegelser i nettbutikken.

3. Ulike kundegrupper

Alle kunder har ulike behov, derfor det viktig å differensiere på innhold, priser og design. Et av de viktigste sjekkpunktene før man åpner butikken er å sørge for solide systemer for tilgangsbegrensning. Dermed kan du velge hvilke ansatte, avdelinger eller bedrifter som skal se hvilket innhold. Du får også mulighet til å vise dynamiske priser basert på kundeinfo.

4. Regnskap og logistikk

Tid er penger, og de riktige integrasjonene kan spare deg for enormt av nettopp dette. Ikke bruk tiden på å skrive ut fraktetiketter selv, la integrasjoner jobbe for deg. Det samme gjelder fakturabehandling og regnskap. Er du ikke klar over omfanget av ordre, kan det fort bli mye ekstra jobb å ordne fraktetikettene selv. Pass derfor alltid på at viktige integrasjoner er på plass.

5. Frakt og henting i butikk

Hvordan skal kunden motta produktene? Lokale kunder foretrekker ofte å hente varene i butikk, men for kunder i andre deler av landet er det nødvendig å sette opp en solid fraktavtale. Dersom du har flere butikker eller lager hvor produktene kan hentes, svarer det seg å la kunden velge hentested. Når det gjelder fraktavtaler er det viktig å sette opp nøyaktige priser basert på volum og vekt. Kunden vil dermed få en nøyaktig fraktpris, slik at du ikke går på en smell når fakturaen fra fraktselskapet kommer.

Trenger du hjelp med nettbutikken?

Vi i Fandango skreddersyr nettbutikker tilpasset ditt behov. Vi kan levere alt fra enkle kundebaserte løsninger, til mer komplekse nettbutikker med ubegrenset antall produkter

Ta kontakt med Andreas, så tar vi en prat om mulighetene dine.

Andreas Johansen Eide

Andreas Johansen Eide

Digital markedsfører